Afbeelding
Foto: Jan van den Brink
Column

Supermarktfeitjes

15 juni 2022 om 13:07 Opinie

VEENENDAAL Meestal weet ik wel waarover ik ga schrijven, maar afgelopen week gooide ik er tijdens het avondeten uit: ‘wie weet er nog iets voor volgende week in de Rijnpost’. Dat was niet aan dovemansoren gericht. Tal van ideeën werden gespuid. M’n oudste dochter riep al direct dat ze tijdens mijn zomervakantie wel een column voor haar rekening wilde nemen. Nu moet ik dat eerst met de eindredacteur overleggen - bij deze - omdat dan ook de foto eenmalig aangepast moet worden. En misschien is dat ook gelijk het moment dat de naam van de fotograaf Jan van den Brink op een iets andere plaats komt te staan, want ik krijg nu geregeld reacties gericht aan ‘Beste Jan’ - als ze positief van aard zijn - of aan ‘Geachte heer van den Brink’, als ze wat kritischer zijn.

Maar eerst dìt tekstvak nog gevuld krijgen. M’n andere dochter - in de avonduren vakkenvuller - had nog wat supermarktfeitjes. ,,Wist je dat blauwe muisjes in de supermarkt duurder zijn dan roze?” Dat wist ik niet en ik kon er ook geen logische verklaring voor bedenken. ,,En wist je dat bananen het best verkochte supermarktproduct zijn en dat er op koffieverpakkingen en veel snoepverpakkingen bovenin een hard rondje zit, waarmee je de geur van de inhoud kunt snuiven” vervolgde ze enthousiast. Mijn eerste gedachte was: ,,Ik hoop dat het snuiven daartoe beperkt blijft”, maar daar ben ik eigenlijk wel zeker van, maar mijn tweede gedachte was: ,,Zou dat echt waar zijn?” 

Ik snelde naar de keuken. Overschat dat overigens niet. Als 55-jarige is dat meer uit een soort hang-lig-stand op de bank verrijzen en naar de keuken sjokken, maar bij de voorraadkast aangekomen, bleek inderdaad het gelijk van mijn dochter. Ik was verrast. Ik koop al tientallen jaren koffie en twijfel telkens weer welke sterkte of melange ik zal nemen en nu blijkt dat je de geur al in de winkel aan de hand van de verpakking kunt opsnuiven. 

Een andere aangename verrassing was, dat het brood wat ‘s avonds overbleef naar de dierentuin ging en dat haar supermarkt meedeed aan Too Good To Go. Aan het einde van de dag biedt de DekaMarkt (daar werkt ze) via de app tegen een klein bedrag een Magic Box aan met producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten, maar nog veel te lekker zijn om weggegooid te worden. Het liep heel goed. Ze vertelde het vol trots. En ik dacht bij mezelf: opvoeding geslaagd!

door Jurgen Hillaert (nìet Jan van den Brink)
veensteken@streekverkenner.nl 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie