Wethouder Dylan Lochtenberg verklaart beddenspecialist Turkesteen voor heropend in het bijzijn van Albert den Herder en de oude eigenaren (Foto: Turkesteen)
Wethouder Dylan Lochtenberg verklaart beddenspecialist Turkesteen voor heropend in het bijzijn van Albert den Herder en de oude eigenaren (Foto: Turkesteen) (Foto: in bezit van Turkesteen)

Klaar voor nieuwe 65 jaar Turkesteen

Door Arjan van den Berg

Veenendaal - ‘Hier wordt hard gewerkt aan uw nachtrust.’ Die tekst was een paar weken lang te lezen op een bord bij het vertrouwde pand van Turkesteen. De zaak is officieel al een tijdje geleden van de handen van Jaap Jan Achterberg naar Albert den Herder overgegaan, maar de officiële heropening was 1 augustus. Voor die tijd stond er een grondige verbouwing gepland, die uiteindelijk resulteerde in een complete metamorfose.

Oud-eigenaar Jan Turkesteen was alvast komen kijken en was positief verrast. Hij en Jaap Jan waren ook bij de opening om het lint door te knippen met wethouder Dylan Lochtenberg. “Fijn dat een winkelstraatbepalend bedrijf als Turkesteen behouden blijft voor onze binnenstad” aldus Lochtenberg.

Voor de renovatie was er een complete uitverkoop, die zo compleet was, dat er maar twee bedden bleven staan. Albert den Herder: “We zijn er nu klaar voor. We hebben vijf weken nodig gehad. De winkel is in die tijd van A tot Z op de schop genomen; van nieuwe verwarming en elektriciteit tot, wanden, een nieuw kantoor, een nieuwe keuken, deels nieuwe verlichting en een grotere bedtextielhoek; alles is gemoderniseerd.”

Beddenspecialist

“Een paar weken geleden lag het plan op papier klaar. Maar tijdens de verbouwing werd het veel meer werk dan ik in eerste instantie bedacht had. We hebben echt keihard gewerkt. Alles wat er nu staat, is volgens de laatste specificaties en trends, waardoor we nu een winkel hebben die helemaal klaar is voor de volgende 65 jaar historie Turkesteen.” Gelukkig hoefden zijn team en hij niet alles zelf te bedenken. De zaak maakt nu deel uit van de beddenspecialistgroep, die in overleg met Den Herder de lay-out voor de winkel heeft bedacht.

Styliste

Hoewel de winkel helemaal in het nieuw is gestoken, bestaat het nieuwe Turkesteen team overigens vooral uit oude bekende gezichten, zoals de beddenmonteur die al dertig jaar meeloopt. Daarnaast voegt Den Herder zelf zo’n dertig jaar ervaring in het familiebedrijf in Harderwijk toe aan de al aanwezige kennis en deskundigheid. Bovendien is er nieuwe expertise toegevoegd aan het doorgewinterde team. Nieuw is bijvoorbeeld de styliste die klanten helpt om een bed helemaal ‘af te maken’. Voorop blijft natuurlijk staan dat Turkesteen nachtrust op maat wil bieden. Dat wil zeggen: een bed aangepast aan de lighouding, postuur en wensen van iedere klant als basis van een goede nachtrust. Natuurlijk zijn er mensen die overal kunnen slapen, maar als je een vergroeide rugwervel of reuma hebt, is het meteen een ander verhaal.

Persoonlijk

“Er zijn steeds meer bodems en matrassen die we echt persoonlijk kunnen maken. Van de buitenkant gezien is een bed een bed, maar er is wel degelijk verschil. We kunnen een bed aanpassen aan de persoon die erop slaapt. We meten steeds meer: eerst het slaapgedrag, dan de fysieke maten. Die vertalen we in advies en dat is voor iedereen anders.”

Om dat slaapgedrag in kaart te brengen, krijgen klanten eerst een vragenlijst voorgeschoteld. In welke houding slaapt iemand het liefst? Is iemand na de nacht echt uitgerust? “Iedereen weet hoe hij in slaap valt en wakker wordt, maar over de tijd ertussenin weten we niets. Klanten krijgen een zogenoemde SlaapID mee dat alles in de slaap registreert, dat we daarna uit kunnen lezen in de winkel.”

Service

Klanten kunnen daarna in de winkel een bed uitkiezen naar hun smaak, waarbij het advies voor een goed bed ook een rol speelt. Vervolgens volgt logischerwijs de bestelling en gaan de specificaties naar de fabrikant, maar de levering van een nieuw bed is niet noodzakelijkerwijs het einde van het proces. “We kunnen ook het oude bed uit elkaar halen en meenemen. En als een klant na een paar weken toch niet goed slaapt of bijvoorbeeld last van de schouder heeft, kunnen we daar nog iets aan doen. Mensen zijn mondiger en doen dat steeds meer. Als er iets is, gaan we bij de klant langs om het bed aan te passen. Er is altijd een oplossing.”

Privé-afspraak

Dat is niet de enige service die Turkesteen graag biedt. Zo kunnen mensen ook een privéafspraak maken, bijvoorbeeld op maandag als de winkel normaal gesproken gesloten is, of op een avond. “We willen mensen een extra stukje service geven. We willen mensen ontzorgen. Als we helpen en adviseren, voelen we ons ook verantwoordelijk voor de uitvoering en het plezier dat iemand ervan heeft.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden