Belanghebbenden en omwonenden van het Pakhuis lijken vrede te hebben met de proef van een half jaar.
Belanghebbenden en omwonenden van het Pakhuis lijken vrede te hebben met de proef van een half jaar. (Foto: Henk Jansen)

Geen om- en omregeling van het Pakhuisviaduct te Veenendaal/Ede

Door Henk Jansen

Ede/Veenendaal - De om- en omregeling op het Pakhuisviaduct, tussen Ede en Veenendaal, gaat niet door. Voorlopig althans. Na een proefperiode van een half jaar, waarin bekeken wordt hoe druk het straks, bijvoorbeeld tijdens de oogsttijd, op het viaduct is, wordt door de gemeente Ede besloten of de om- en omregeling voor het verkeer van kracht wordt.

Dat was de uitkomst van de bijeenkomst die vorige week maandagavond in het Plantion in Ede werd gehouden. Waar naast de Edese wethouder Peter Pater, ook Engbert Stroobosscher, wethouder in de gemeente Veenendaal, hun verhaal deden.
Ook aanwezig was Hans Koopman, algemeen directeur Kelderman Groep, die de belangengroep 'Houd het Pakhuisviaduct open', vertegenwoordigde. Een grote afvaardiging van deze belangengroep was ook aanwezig.

Toename

De Edese gemeenteraad besloot in 2007 dat er maximaal 1.150 motorvoertuigen per uur over het Pakhuisviaduct, dat Ede met Veenendaal verbindt, mogen rijden. Volgens wethouder Pater is de hoeveelheid aan verkeer in het afgelopen decennia alleen maar toegenomen. Meer dan genoemd aantal motorvoertuigen zou betekenen dat het viaduct tijdens de spits moet worden afgesloten. Een om- en omregeling zou uitkomst moeten bieden. Volgens Pater wordt met de regeling het sluipverkeer ontmoedigd om over het viaduct te rijden. Zodat het viaduct open kan blijven. Het is met name de om -en omregeling waartegen de belangengroep 'Houd het Pakhuisviaduct open' bezwaar aantekent. De om- en omregeling houdt in dat over het viaduct uit beide richtingen over de A12 één rijstrook komt voor auto's, vrachtauto's en zware landbouwmachines. Volgens de belangengroep levert dat met de regeling veel problemen op. Volgeladen grote machines hebben veel tijd nodig om de helling van het viaduct op te rijden. De consequentie is dan een veel langere doorlooptijd met veel gevolgen.

Meer stagnatie

Gebruik van intelligentie stoplichten, zoals genoemd door wethouder Pater, zorgt volgens de belangengroep voor nog meer stagnatie. Het aanwezige publiek werd ruimte geboden om vragen te stellen. Daar werd dan ook gretig gebruik van gemaakt. Behalve over het Pakhuisviaduct werden er ook vragen gesteld over het sluipverkeer in het Binnenveld en tal van dichtslibbende wegen in Veenendaal, waarover wethouder Stroobosscher zijn visie gaf. Tegen het einde van de avond kwamen de partijen overeen tot een proefperiode van een half jaar waarin wordt bekeken hoe groot de verkeersstroming dan is. Met name de drukte in de periode van de oogsttijd. Of na de proefperiode spijkers met koppen worden geslagen over de toekomst van het viaduct over de A12 en de omgeving van het Panhuis is nog even een grote vraag.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden