Peter Baten (voorgrond) heeft op 1 juni afscheid genomen als binnenstadsmanager. Henny Jansen heeft die functie van hem overgenomen. (Foto: Marco Diepeveen)
Peter Baten (voorgrond) heeft op 1 juni afscheid genomen als binnenstadsmanager. Henny Jansen heeft die functie van hem overgenomen. (Foto: Marco Diepeveen) (Foto: Marco Diepeveen)

Henny Jansen: nieuwe binnenstadsmanager van Veenendaal

Door Marco Diepeveen

Veenendaal - In de veertien jaar dat hij Veenendaals eerste binnenstadsmanager was, hielp Peter Baten het centrum 'volwassen' te worden. Gesteund door eensgezinde ondernemers en de gemeente ontwikkelde het dorp zich tot een volwaardige winkelstad. Op 1 juni droeg Baten zijn functie over aan Henny Jansen, telg uit de bekende Veenendaalse drogistenfamilie.

Waarom nu stoppen? "Ik hoop dit jaar 70 te worden en met pensioen te gaan. Na veertien jaar is het tijd voor een jongere generatie om het aanspreekpunt te worden voor de Veenendaalse centrumwinkeliers. Ik heb in Henny alle vertrouwen."

Voormalig uitbater

Peter Baten komt zelf uit de horeca. Oudere Veenendalers kennen hem als voormalig uitbater van De Baet en 't Witte Paard en bioscoop Hofplein. "Namens de horeca zat ik toen in het Platform Binnenstadsmanagement. Daar kwam nauwelijks actie uit. Ondernemers en de gemeente stonden met de ruggen tegen elkaar. Daarop ontstond de functie van binnenstadsmanager." Van twintig uur per week groeide het werk uit tot meer dan fulltime. "Gelukkig kon ik mijn taken zelf invullen. Ik schreef een plan van aanpak, stapte ermee naar de ondernemers en vroeg hen naar hun ideeën, vragen en klachten. De thema's (verkeers)veiligheid en communicatie stonden bovenaan de agenda. Toen daarmee succesvolle stappen werden gezet, kwamen aankleding en sfeer aan bod."

Schoonste Winkelgebied

De ingrijpende metamorfose die het Veenendaalse hart doormaakt, werpt zijn vruchten af. Brouwerspoort, het Stadsstrand, de verbouwing van de Pniëlkerk, de introductie van koopzondagen en talloze evenementen: ze zetten Winkelstad Veenendaal stuk voor stuk op de kaart. In 2015 en 2017 sleepte Veenendaal het predicaat Schoonste Winkelgebied in de wacht. Het meedoen aan de verkiezing Beste Binnenstad in 2012 zorgde – mede dankzij Baten – voor een goede samenwerking tussen winkeliers en gemeente. Ook de Twinkeling (de cadeaubon voor Winkelstad Veenendaal) is een initiatief van Peter Baten, in samenwerking met de gemeente. Jaarlijks worden circa 22.000 bonnen verkocht.

Verbazing

"Als ik ondernemers die zich in Veenendaal willen vestigen rondleid, dan valt hun mond vaak open van verbazing. Een compact, veelzijdig en levendig centrum. Schoon, veilig en goed bereikbaar. Een goedgevulde evenementenkalender brengt veel beleving. En je mag overal fietsen, wat echt uniek is voor een winkelstad. Ondanks de groei van het online shoppen blijft Veenendaal een regionale uitstraling houden. Op al die bijzondere voorzieningen mogen de Veenendalers best wat trotser zijn. Tel je zegeningen, zou ik zeggen." 

Vraagbaak

Wat doet een binnenstadsmanager eigenlijk? "Hij faciliteert de ondernemers. Fungeert als contactpersoon en vraagbaak. Adviseert over vergunningen en koppelt partijen aan elkaar. Begeleidt projecten en schakelt tussen winkeliers en de gemeente. Regisseur Annelies van Rooijen houdt zich vooral bezig met de evenementenorganisatie en de marketing." In plaats van met de ruggen tegen elkaar is het nu schouder aan schouder staan. "Alle partijen zitten inmiddels op één lijn en weten elkaar gemakkelijk te vinden via korte lijntjes. Die bundeling vergroot de zichtbaarheid en de uitstraling van Winkelstad Veenendaal. Het geheel is meer dan de som der delen. Van meet af aan betrekt de gemeente ons in hun beleidsvorming. Omgekeerd vindt die het fijn dat wij met één mond spreken en de gezamenlijke ondernemersbelangen behartigen."

Drogisterij

Ook Batens opvolger Henny Jansen (47) is geen onbekende in het Veense ondernemerswereldje. Zijn vader en opa dreven vroeger een drogisterij aan de Zandstraat. "Mijn eerste ervaring met Winkelstad Veenendaal? Op mijn zevende stond ik met mijn politiepet op het verkeer te regelen in de Hoofdstraat! Als centrumbewoner en actieve Veenendaler heb ik een groot ondernemersnetwerk. Bovendien valt er voordeel te behalen uit mijn jarenlange ervaring in de marketing en communicatie. Als zelfstandig ondernemer voeg ik creativiteit toe in business."
Een ondernemer tipte hem op de vacature voor binnenstadsmanager. "Mij op het lijf geschreven. Met een frisse blik stap ik in deze nieuwe uitdaging, voortbouwend op de goede basis die Peter legde. Ik laat me niet terugschrikken door de coronacrisis, die ook het Veenendaalse bedrijfsleven hard treft. Met zijn allen moeten we een nieuwe kant op, die van het 'nieuwe normaal'. Blijf niet in het verleden hangen."

Vanuit het moment

Winkelstad Veenendaal biedt een 'fantastisch fundament', ook al maakt corona de toekomst ongewis. "Verre toekomstscenario's kun je niet schetsen. We moeten meer vanuit het moment reageren. Ik ben gewend om vanuit de klant te denken. De stem van de klant is bepalend. Hoewel de omstandigheden nu minder leuk zijn, kunnen we wel zorgen voor een gezond en veilig klimaat voor winkeliers en winkelend publiek. 

Het valt mij op hoe snel winkeliers zich aanpasten aan de RIVM-richtlijnen. Met speciale routing, met private shopping en bezorging, noem maar op. En nu de deur verder opengaat, volgt er nieuwe creativiteit en flexibiliteit. Met de gemeente is bijvoorbeeld afgesproken om de terrassen voor de horeca te vergroten. De coronacrisis versterkt de onderlinge saamhorigheid. Aan mij de taak om voor ondernemers en gasten de rode loper uit te rollen."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden