<p>Het monumentenschildje wordt bevestigd.</p>

Het monumentenschildje wordt bevestigd.

Foto: (Foto's: ProRail/Gerrit Serné)

Spooronderdoorgangen in Achterberg nu beschermd

Achterberg - Afgelopen vrijdag plaatste regiodirecteur Harro Homan van ProRail, in aanwezigheid van de wethouders van Veenendaal en Rhenen monumentenbordjes op de drie monumentale spooronderdoorgangen bij Achterberg. Dat ter ere van het feit dat het veertig jaar geleden was dat dit spoor werd geopend.

De reactivering van de zogenaamde Veenendaallaan werd op 30 mei 1981 verricht door Minister Tuijnman van Verkeer. Hij nam de eerste trein voor reizigersvervoer naar Veenendaal en Rhenen. In beide plaatsen werden diverse festiviteiten georganiseerd. De viaducten zijn gebouwd in 1882 en een overblijfsel van de oude spoorlijn tussen Amersfoort en Kesteren, die hier tot in de Tweede Wereldoorlog lag. In de volksmond worden deze onderdoorgangen `de poorten’ genoemd.

Bevestigd

Door het samenvoegen van verschillende spoorwegmaatschappijen en het vernielen van de spoorbrug in Rhenen werd het reizigersvervoer na 1944 niet meer hervat. Rhenen was niet meer per spoor bereikbaar en het station Kesteren werd hernoemd in Kesteren-Rhenen.
Vrijdag waren regiodirecteur Harro Homan van ProRail, wethouder Engbert Stroobosscher van Veenendaal en wethouder Hans Boerkamp van Rhenen aanwezig bij het aanwijzen van de tunnels als rijksmonument. Bij deze gelegenheid werden de monumentenschildjes bevestigd.

Geschiedenis

De spoorlijn tussen Amersfoort - Woudenberg - Veenendaal - Rhenen en Kesteren werd geopend op 17 februari 1886. De lijn maakte een treinverbinding mogelijk tussen Amsterdam en Nijmegen, en deed dienst tot 1944. Door het samenvoegen van verschillende spoorwegmaatschappijen én het vernielen van de spoorbrug in Rhenen werd het reizigersvervoer na 1944 niet meer hervat. Daardoor was Rhenen niet meer per spoor bereikbaar. Het station Kesteren kreeg ‘Kesteren-Rhenen’ als nieuwe naam.
Omdat Veenendaal in de jaren zestig een enorme groei doormaakte, ontstond het plan om het reizigersvervoer op de spoorlijn te hervatten. Wethouder Engbert Stroobosscher legt uit: ‘’In 1981 werd de Veenendaallijn gereactiveerd voor personenvervoer. Ook kwam station Veenendaal-West erbij. Dat had natuurlijk alles te maken met de groei van het aantal inwoners van Veenendaal. Ik vind het mooi dat ProRail stilstaat bij de geschiedenis van de Veenendaallijn.”

Bijzonder

Wethouder Hans Boerkamp: “Als wethouder van cultuurhistorie én mobiliteit vind ik het bijzonder hoe deze twee thema’s hier samenkomen. De onderdoorgangen van de spoorbrug, ook wel ‘de poorten’, zijn Rijksmonumenten. Ze zijn gebouwd in 1882 in een kunstmatig ontworpen talud. Veel inwoners rijden hier doorheen, vast niet altijd met het besef van de geschiedenis. 

‘Aan de Veenendaallijn kun je zien wat de verandering was van Veenendaal in de 20e eeuw’

De trein die hier overheen reed was ooit onderdeel van de verbinding tussen Amsterdam en Keulen. Ook dat verhaal moet zeker gezien en verteld worden. Die verbinding met de Betuwe wordt ook door velen gemist.”

Vol historie

”De lijn van Utrecht naar Veenendaal en Rhenen is een spoorlijn vol historie”, vertelt Harro Homan regiodirecteur bij ProRail. “Lerend van de geschiedenis en kijkend naar de toekomst zien we dat het een goede treinverbinding tussen steden is en blijft. Niet alleen om reizigers van A naar B te vervoeren, maar ook om woon- en leefgebieden duurzaam te ontsluiten en te verbinden. Ik ben er van overtuigd dat de Veenendaallijn een mooie toekomst heeft en ik ben erg blij dat we dit jubileum met beide gemeentes kunnen vieren”.

Verandering zichtbaar

Wethouder Engbert Stroobosscher: “Aan de Veenendaallijn kun je zien wat de verandering was van Veenendaal in de 20e eeuw. We gingen van industriestad naar een meer forenzenstad. De Veenendaallijn was oorspronkelijk vooral belangrijk voor het goederenvervoer, met name voor de Veenendaalse industrie van de Ritmeesterfabriek, NEWO en SKF. In 1981 werd de Veenendaallijn gereactiveerd voor personenvervoer én kwam ook station Veenendaal-West erbij. Dat had natuurlijk alles te maken met de groei van het aantal inwoners van Veenendaal. Ik vind het mooi dat ProRail de geschiedenis van de Veenendaallijn op deze manier zichtbaar maakt.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden