<p>Veenendaler Mees Javois maakt op zijn zolderkamer muziek dat de mensen doet swingen op de dansvloer. Hij wil naar de Herman Brood Academie om zich verder te professionaliseren.&nbsp;</p>

Veenendaler Mees Javois maakt op zijn zolderkamer muziek dat de mensen doet swingen op de dansvloer. Hij wil naar de Herman Brood Academie om zich verder te professionaliseren. 

(Foto: Siem van Eck)

Veenendaler laat de mensen swingen

Veenendaal - Hij is jong en talentvol, de 13-jarige Mees Javois uit Veenendaal. Op zijn zolderkamer maakt hij muziek dat de mensen doet swingen op de dansvloer. Al vanaf zijn negende is muziek het hoofdthema in zijn leven. Nu doet hij mee aan de wedstrijd van de Kunstbende, een cultuurplatform dat wedstrijden organiseert voor jonge creatievelingen tussen de 13 en 18 jaar. 

Door Siem van Eck

De eerste voorronde is hij door, als hij op 6 juni de winst weet binnen te halen draait hij mee in de landelijke wedstrijd. Met als winst draaien op Mystery Land voor een publiek van meer dan 100 duizend bezoekers. Mees: ‘’Op mijn negende ben ik begonnen met draaien, ik zag Skrillex draaien op het Ultra Music festival in Miami. Dit is het grootste muziekfestival van Miami. Ik bekeek het op de telefoon van mijn vader. Ik dacht meteen dit wil ik ook. Van mijn ouders heb ik een kleine DJ set gekregen. Op zolder hadden we nog een oude laptop staan, met daarop een USB-stick met allerlei Armin van Buuren-nummers.’’

Experimenteren

Mees verder: ‘’Ik ben gewoon gaan experimenteren, gooide wat effecten over de nummers en bekeek ook veel YouTube filmpjes met de vraag: wat doen artiesten nou? Eigenlijk iedere DJ mixt muziek, dus ben ik mixen gaan leren. Toch miste ik nog iets, ik wilde mijn eigen muziek gaan maken. Dus kocht ik een computer van mijn eerste verdiende geld dat ik gemaakt had met het draaien van muziek op feestjes van vrienden of familie.’’
‘’Ik wist nooit echt wie de artiesten waren op de radio. Kijk, ik was acht en hoorde wel eens een nummer van Martin Garrix voorbij komen en dan dacht ik ja, lekker nummer maar ik wist nooit wat erachter zat. Totdat ik dat filmpje zag en werd meegenomen in de energie van die artiest en dat iedereen helemaal los ging op zijn muziek dat vond ik zo vet! Dat was het moment dat ik dacht hier wil ik iets mee gaan doen, ik wil dit zelf kunnen.’’

Balans

Mees zegt vijf tot zeven uur per dag met muziek bezig te zijn. ‘’Ik probeer altijd mijn vrienden en familie dicht bij me te houden. Dus ik spreek ‘s avonds altijd af met vrienden of ik ga naar mijn opa en oma toe en ik kijk ook graag een film met mijn ouders. Mijn dag ziet er als volgt uit, opstaan, school, huiswerk, muziek, eten en muziek. Op school zie ik mijn vrienden al maar toch probeer ik wel de balans te blijven vinden.
Je hebt het nummer ‘Tension’ gemaakt, hoe is dat stand gekomen? ‘’Meestal is het zo dat als ik een liedje maak ik de eerste opzet binnen twee uur af heb. Dat gebeurt best wel vaak. Maar het is ook zo dat het soms wel twee weken kan duren voordat ik iets af heb. En dat was nou precies het geval bij dit nummer, ik zat er vaak een uur aan dan was ik er alweer klaar mee. Vaak liep ik vast of ik ging wat anders doen en daardoor kreeg ik steeds nieuwe en aparte ingevingen tot ik uiteindelijk er klaar mee was. Ik ben toen gewoon ervoor gaan zitten en heb het nummer afgemaakt.’’

Echte instrumenten

Binnen twee weken een liedje maken, dat is toch niet zo lang? ‘’Kijk als Martin Garrix een nummer maakt duurt dat echt wel lange. Maar hij gebruikt ook echte instrumenten. Hij vliegt de wereld door om daar met een gitarist af te spreken om een refrein voor hem op te nemen.’’
Waarom doe jij dat niet? ‘’Die connecties heb ik niet en om met mensen in Veenendaal samen te gaan werken lijkt me heel leuk maar kost ook tijd en moeite terwijl ik ook gewoon een gitaar kan pakken van een computerprogramma. En ik zet de noten achter elkaar, het enige dat ik zou missen is het ruwe gevoel dat wanneer een artiest echt zijn gitaar speelt terwijl je het gewoon de computer kan laten doen.’’

Wanneer geslaagd?

Wat maakt een nummer nou geslaagd? Mees Javois: ‘’Wanneer het idee goed is, het in mijn oren cool klinkt en dat als ik het op een festival zou draaien ik zeker weet dat de mensen er op los zullen gaan.’’
‘’Tijdens de voorrondes van de Kunstbende heb ik voor het eerst mijn eigen nummer gedraaid. Ik draaide op dat moment alleen maar nummers van echt grote artiesten en ik merkte dat mijn nummer meekwam op datzelfde niveau. Eigenlijk is het dan heel spannend maar echt gaaf als het werkt.’’

Ook eigen werk

Je gebruikt andermans muziek, mixt het een beetje en maakt er een show van. Is dat niet een beetje andermans werk afpakken? ‘’Dat klopt en daarom draai ik ook mijn eigen werk erin. Maar het kost moeite om nummer op de juiste manier in elkaar over te laten lopen.’’
Moeite? Dat kan toch iedereen met een goede spotifylijst? ‘’Dat is niet zo, je moet het perfect in elkaar laten overlopen. De tempo’s van nummers verschillen ook enorm. Zie het een beetje als windmolens, op een gegeven moment lopen ze wel gelijk maar gaat de een sneller of de ander langzamer loopt het niet goed over.
Als DJ moet je ervoor zorgen dat alles perfect in elkaar overloopt en je moet het publiek vermaken. Je bent echt aan het entertainen en dat vergt vaardigheid.’’

Voordeel

Je doet nu mee aan de wedstrijd van de Kunstbende, wat maakte jou nou beter? ‘’Ik had het voordeel dat ik de DJ-set al kende. Maar ik hoopte dat er een verschil zat tussen mij en mijn tegenstanders, ik heb gewoon alles wat ik heb geleerd en alles wat ik tof vind om te doen er ingestoken. Dat bleek genoeg.’’
Wat draaide je dan zoal? ‘’Ik probeer vaak Old-school nummers te mixen, zo had ik laatst een nummer van Madonna en dat mix ik dan als een house nummer. Zodat er voor ieder wat wils is, voor mijn moeder maar ook voor mijn zus.’’

Passende nummers

Over de voorbereiding zegt Mees: ‘’Ik ben vaak wel gespannen, het is vaak zo van: oké ik moet zo draaien voor een aantal mensen voor een x aantal uur en ik moet zorgen dat alles goed gaat en ik moet ze entertainen.
Ik moet er voor zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft en iedereen zijn aandacht er ook bijhoudt. Vaak is het dan ook belangrijk dat je zorgt dat alle nummers die jij draait ook passen bij het festival. De voorbereiding staat ook niet helemaal vast, je gaat eigenlijk doen waar het publiek zin in heeft.
Het draait allemaal om lichaamstaal, je ziet gewoon dat als mensen een beetje stil staan, beetje met hun hoofd heen en weer gaan van hè ik moet iets anders verzinnen.
Zodra je dat dan verandert en je ziet mensen springen en uit hun dak gaan dan weet je dit moet ik aanhouden.
Het is puur op het gevoel van je publiek draaien.’’

Erkenning

‘’Ik zou vorig jaar voor het eerst op een festival staan van VLOW0318 en dan krijg je eigenlijk een soort erkenning voor wat je al jaren aan het doen bent op je kamer. Dat iemand jou vraagt of je daar wil gaan draaien. Een beloning voor de tijd die je erin stopt. Het is iets dat ik het liefste doe en ook heel mijn leven wil blijven doen.
Wat ga je bereiken? Ik weet eigenlijk niet eens wat er volgende maand gebeurt, ik doe gewoon wat ik het liefste doe. Voor alles dat op mijn pad komt ben ik dankbaar. Ik weet niet wat ik ga bereiken maar ik hoop dat ik ooit voor een groot platenlabel muziek kan maken. Maar ook om ooit op festivals als Tomorrowland te draaien.
Ik weet alleen niks zeker.
Ga je je school afmaken? ‘’Nee, dat ben ik niet van plan. Ik ben van plan om na mijn 3 vwo auditie te doen bij de Herman Brood academie, dat is een MBO in Utrecht die jou eigenlijk klaar maakt voor de professionele kant van het muziek produceren. Artiesten als Lil Kleine en Martin Garrix komen allemaal van die school af. Ik wil van muziek mijn werk gaan maken en de Herman Brood academie is daarvoor de plek’’



Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden