<p>Suzanne Visscher (64) en Pieter van Slooten (71) van atelier Puur en Stoer aan de Gortstraat willen graag weer exposities houden.</p>

Suzanne Visscher (64) en Pieter van Slooten (71) van atelier Puur en Stoer aan de Gortstraat willen graag weer exposities houden.

(Foto's: Gertjan van Capellen.)

Kunstenaarspaar: ‘In Veenendaal staat kunst in de kou’

Veenendaal - De nood voor kunstenaars was hoog na de persconferentie van 11 mei waarin versoepelingen om bezoek in goed gereguleerde musea te verbieden. Het was zelfs zo dat ze hun inschrijving bij de Kamer van Koophandel uit protest wilden aanvullen met een code die ‘overige dienstverlening’ toestaat. Ridicuul. Niet alleen de landelijke politiek bagatelliseert de toegevoegde waarde van Kunst en Cultuur, ook in Veenendaal staat de kunst in de kou en besloten Suzanne Visscher (64) en Pieter van Slooten (71) van atelier Puur en Stoer aan de Gortstraat er afgelopen winter een buitenexpositie naar te vernoemen: Kunst in de Kou, samen met een bevriend kunstenaarsechtpaar. 

Door Gertjan van Capellen

Maar die werd ook uitgesteld. Maar er komt een moment dat ze weer mogen exposeren. We kennen het kunstenaarsduo van onder andere 3D kunstobjecten, schilderijen, beeldhouwwerken en niet in de laatste plaats van de aak die vorig jaar bovenop het vispaviljoen aan het Zwaaiplein werd gezet.

Uit den boze

De geboren Trichtse begon in de zorg maar vond de zorg aan bed niet leuk dit in tegenstelling tot begeleidende zorg voor mensen met een psychiatrische achtergrond. Suzanne: “Als kind droomde ik van kunst. Geen toneel maar showballet leek me leuk. Doordat ik sportief betrokken raakte ging ik hardlopen en racefietsen en volgde ik een kunstenaarscursus en tussendoor de avondacademie. Aangezien ik uit een gereformeerd nest kom was kunst thuis uit den boze”, aldus Suzanne.
De in IJmuiden geboren Pieter had interesse in de scheepvaart maar volgde de Lagere Technische School (LTS) en kwam vervolgens op een tekenkamer terecht. Pieter: “Uiteindelijk kwam ik in de zorg terecht waar ik werkte als activiteitenbegeleider met psychiatrische patiënten en later in de zorg voor mensen met een verstandelijk handicap. Sinds 2012 woon ik in Veenendaal waar ik samen met Suzanne Atelier ‘Puur en Stoer’ run. Als er een gepassioneerd kunstenares is is zij het wel: helder, duidelijk, sociaal en zeker niet zweverig”.
Suzanne: “Pieter is een bewogen en sociaal maatschappelijk betrokken mens”.

Hoe zou je jullie kunst willen omschrijven? Pieter: “Wij houden ons bezig met natuurlijke dingen en dat doen we met passie en respect voor de aarde en haar grondstoffen. De struisvogel hier in de voortuin is er een mooi voorbeeld van: vormen in staal in natuurlijke elementen. Zo zijn we begonnen met een tabaksplant die in Elst staat bij het multicultureel centrum het Bestegoed.’’

Beeldhouwen en schilderen

Het creatieve duo vormde zich verder. ‘’Wat volgde was onder andere een lepelaar, dotterbladen, kat, hagedis, de struisvogel die nog een nieuwe eigenaar zoekt en een slak. De slak was een opdracht uit Schotland en die moest en die zou eigenhandig naar Schotland worden gebracht van de opdrachtgever. Verder houd ik me bezig met beeldhouwen en schilderen en dan het liefst landschappelijk abstract”.
Suzanne: “Ik schilder graag zoals portretten en werkt met verschillende materialen geïnspireerd door de natuur. Met 3D beelden ben ik begonnen, dat ligt mij het meest en heb er veel mee geëxposeerd”.

Kinderen

“Ik ben altijd bezig mezelf te verbeteren”, gaat Suzanne verder. “Elke ervaring voegt weer wat toe. Verder geef ik les op basisscholen want voor een kind is kunst essentieel. Een kind geef je de ruimte, de vrijheid zich creatief te uiten is belangrijk voor de emotionele ontwikkeling. Een kind moet kind kunnen zijn en het hoeft niet altijd binnen de lijntjes.
Afgelopen periode heb ik vanwege de lockdown meegedaan met “De reizende Tentoonstelling”. Deze schilderijen van oude beroepen, gerealiseerd door zes Veenendaalse kunstenaars, die toeren langs ouderencentra.
Daarnaast zijn we bezig met een gedenkmonument voor een familie die was betrokken bij de MH-17 vliegramp. Wat we graag zouden willen zijn langlopende projecten. Wellicht komen die nog op ons pad”.
“En”, vult Pieter aan, “zijn we aangesloten bij Art for All, een Belgisch/Nederlandse stichting. Met een groepje gedreven kunstenaars proberen we zo mensen te bereiken die geen creatieve mogelijkheden hebben zoals straatkinderen en wezen in Roemenië, de krottenwijken in Zuid Afrika en India en. We bezochten verschillende keren het kamp Moria op het Griekse eiland Lesbos. Hier was het erg improviseren in de olijfboomgaard.’’

Innerlijk gevoel

Dit alles met de gedachte: hoe haal je de oorlog uit het hart van een kind. ‘’We namen van alles voor ze mee zoals witte t-shirts die we met hen beschilderde en probeerden ze zo uit de sleur van alledag te halen, kleur te brengen. We hebben heftige dingen gezien, kregen er ook last van wat er later allemaal uitkwam. Maar ik zou het zo weer doen”, klinkt het stellig.
“Kunst is een uiting van innerlijk gevoel”, vervolgt Suzanne op de vraag wat de essentie is van kunst. “Kunst is iets van jou wat een ander raakt. Mensen proeven jouw emotie. Wat ik wil is creëren door te kijken naar vormen. Als ik niet met materialen bezig ben voel ik me ongelukkig”.

Veenendaals duo begon met kunstuitingen met de tabaksplant die nu in Elst staat bij het multifunctioneel Het Bestegoed

Pieter: “Kunst is iets waar je vorm aangeeft. Je verbindt elementen die je mooi vindt vanuit je eigen drive. Dat doe je niet alleen in de kunst maar ook in je eigen huis. “Kijk maar om je heen, dit huis ademt ons”, vult Suzanne, die vorig jaar de Cultuurprijs Veenendaal 2019 in ontvangst mocht nemen, aan.
“Wat een onzin was mijn eerste reactie. Doe normaal. Er is immers meer potentieel in Veenendaal al zou het meer mogen. De gemeente mag zich er meer hard voor maken.
Wethouder Dylan Lochtenberg van kunst en cultuur heeft zeker oog voor kunst, maar het lijkt alsof kunst geen prioriteit heeft in Veenendaal”, bevestigd Suzanne nog maar eens.

Kunstplatform

Pieter: “Gelukkig hebben we een actief kunstenaarscollectief en een kunstplatform Veenendaal die alleen maar uit vrijwilligers bestaat en activiteiten organiseren zoals de kunstroute en het Theater bij de Buren”, vult hij aan.
Wanneer is kunst kunst? Suzanne: “Kunst moet in ieder geval voldoen aan originaliteit, kleur en mag provocerend zijn en mensen raken!! Verder heb je te maken met tijdstroming wat betreft kleuren”, doceert Suzanne.
Pieter: “Kunst moet vooral verrassend zijn, prikkelend en tot denken aanzetten. Elke gebruikt voorwerp wordt door kunstenaars gevormd”, is zijn stellige overtuiging.

Aak Zwaaiplein

Over de aak bovenop het dak van het vispaviljoen aan het Zwaaiplein blikken Pieter en Suzanne terug: ‘’Toevallig kwamen we in contact met de twee eigenaren. De architect en de gemeente waren het erover eens dat er een kunstwerk bovenop moest komen in de vorm van een aak. Wij zijn aan het tekenen geslagen en hebben het hele proces ontwikkeld. De begeleiding en het lassen gebeurde bij de mannen van staal, las- en montagebedrijf Van Pommeren. Met die mensen was het goed samenwerken. Het was een heel technisch gebeuren”.
“Een goed kunstwerk komt ambachtelijk tot stand”, wijst Suzanne erop. “Het moet niet alleen technisch kloppen, ook de vorm is essentieel. Voorafgaand aan het denkproces en slapeloze nachten. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed en zijn we het natuurlijk ook wel eens oneens met elkaar”.
Pieter: “Dat is inherent als je een duo vormt, hoewel we ook wel los van elkaar bezig zijn”.
Suzanne tot slot: “Het leuke was dat wij elkaar tegen kwamen op een kunstweek in België. De kunst heeft ons dus samen gebracht en verder geïnspireerd. Hoe mooi wil je het hebben”, besluit ze dit interview. Kunst verbindt en verrijkt dat is wel duidelijk geworden!
Meer info is te vinden op www.puurenstoer.com

Over de aak bovenop het dak van het vispaviljoen aan het Zwaaiplein blikken Pieter en Suzanne tevreden terug: ‘’Toevallig kwamen we in contact met de twee eigenaren. De architect en de gemeente waren het erover eens dat er een kunstwerk bovenop moest komen in de vorm van een aak. Wij gingen tekenen geslagen en hebben het hele proces ontwikkeld. De begeleiding en het lassen gebeurde bij staal-, las- en montagebedrijf Van Pommeren. Het was een heel technisch gebeuren”. “Een goed kunstwerk komt ambachtelijk tot stand”, wijst Suzanne. “Het moet niet alleen technisch kloppen, ook de vorm is essentieel. Voorafgaand daaraan zijn het denkproces en slapeloze nachten. We zijn het natuurlijk ook wel eens oneens.” Pieter: “Dat is inherent als je een duo vormt, hoewel we ook wel los van elkaar bezig zijn”. Suzanne: “Het leuke was dat wij elkaar tegenkwamen op een kunstweek in België. De kunst heeft ons samengebracht en verder geïnspireerd.’’ 

Het duo doet mee aan het landelijke Atelierweekend op 26 en 27 juni van 11.00 tot 17.00 uur.

Zie: puurenstoer.com

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden