<p>Peter Snijders met de eerste mysterieuze afleveringen van Escapemail.</p>

Peter Snijders met de eerste mysterieuze afleveringen van Escapemail.

(Foto: Arjan van den Berg)

Veenendaalse Escapemail overwint de corona

Veenendaal - “Wat kan ik wel, in plaats van: wat wordt er van me afgenomen?” Dat vroeg Peter Snijders zich af toen de naam van het je-weet-wel-virus ineens meer betekende dan ‘lichtkrans’ in het woordenboek. Hij had een succesvolle Pitch & Putt in Maurik en escaperooms in The Maxx, gespecialiseerd in groeps- en bedrijfsuitjes. Als hij bij de pakjes neer was gaan zitten, zou het ontsnappen met Escapemail alleen toegankelijk zijn gebleven voor puzzelaars in Canada in plaats van het wereldsucces in Nederland en - in elk geval - Europa.

Door Arjan van den Berg

Bij de sluiting van Maurik en The Maxx schrok hij wel heel erg en waren de tranen niet ver weg. Maar Snijders is er de man niet naar om stil te zitten. “Ik had op LinkedIn ergens op gereageerd en kreeg toen een tip: ‘Dit vind ik ook wel wat voor jou’.” ‘Dit’ was Escapemail.
Zonder de deur uit te hoeven en zelfs zonder teamgenoten kunnen puzzelaars en codekrakers on- en offline met allerlei materialen hun eigen weg vinden en ‘ontsnappen’. Het is een hele serie, die bestaat uit twaalf maandelijks bezorgde afleveringen in een envelop, die een doorlopend verhaal vormen. In twee moeilijkheidsgraden: standaard en moeilijk.

“Ik vond het een goed idee. Ik kon alles zelf gaan bedenken of contact zoeken met partners. Ik heb niet de rust om zelf iets te ontwikkelen, ben meer van een basis door ontwikkelen.”

Recept

Escapemail is een idee van twee Canadese zwagers. Het contact was snel gelegd en met zijn ervaring en enthousiasme kon Snijders hen uiteindelijk overtuigen om samen te werken.

Bij de wekelijkse videocalls brengt hij nieuwe ideeën in. Is het bijvoorbeeld niet leuk om er steeds een recept bij te doen, zoals voor paella bij de aflevering in Spanje? Snijders bedacht ook de succesvolle lockdownactie, waarbij de eerste twee delen voordelig in een koop zaten. Puzzelaars zitten zo beter in het verhaal en willen dan ook weten hoe het verder gaat. In Canada kon je alleen deel 1 of meteen de hele serie bestellen.

Spannend

Fans blijken de playlist op spotify die bij elke aflevering voor een sfeervolle muzikale achtergrond zorgt erg te waarderen. De verhaallijn voor de hele serie is al uitgeschreven, maar de puzzels zijn nog in productie. Voor Snijders is elke aflevering ook een verrassing, waarop hij zich als spelletjesfanaat vol enthousiasme met zijn gezin stort. In het Engels. Daarna is het zijn taak. “Ik krijg de files en bouw het om naar het Nederlands. Soms moeten we iets veranderen. Alle links en online inhoud moeten kloppen. En in Canada hebben ze een ander formaat envelop. Na het vertaalwerk stuur ik alles naar ontwerper Ton de Kleuver van DKGS Agency.”

“Je kunt zoveel van elkaar leren als je ervoor open staat”

De productie wordt zoveel mogelijk in de regio gedaan. “In aflevering zes zit er een veertje bij. Die kan ik laten maken in China, maar het kan zo vier of vijf weken duren voordat die geleverd wordt. Ik vind het leuker om het bij jongens in Veenendaal te laten maken en uiteindelijk heb ik hier iemand kunnen vinden die het kon.”

Spannend

Drukken kost een dag of tien. “Er is altijd wel een hoop stress om de deadline te halen. Bij ons is een nieuwe aflevering in Nederland ook hartstikke spannend. Is alles goed vertaald, is het niet te makkelijk of te moeilijk?” Zijn vrouw Maartje helpt mee en zoon Tim, die op de Business School studeert, is medefirmant. “Hier kan hij uitvoeren wat hij op school leert. Het is ook leuk om met hem steeds nieuwe doelstellingen op te stellen. Eerst wilde ik puzzelaars in alle provincies hebben. Dat is gelukt. Daarna wilde ik alle gemeentes bereiken. Inmiddels hebben we 300 gemeentes, maar Urk nog niet. Dan wil ik dat voor elkaar krijgen.”

Energie

Als het aan de makers had gelegen, zou Escapemail gewoon een Canadees tijdverdrijf zijn geweest, maar dankzij Snijders’ ‘doordrammen’, zoals hij zelf zegt, kunnen houdini’s in spe hun lol, ‘fun’, al op in Engeland, Duitsland en Oostenrijk en zijn er gesprekken in Cyprus, Griekenland en Spanje.

“Het heeft mij nieuwe inzichten gegeven. Escapemail is echt de particuliere markt. Het is fascinerend dat Maurik en The Maxx een doelgroep hebben binnen een straal van 35 kilometer, maar dat die grenzen er met Escapemail natuurlijk niet zijn. Je kunt ook zo ontzettend veel van elkaar leren als je ervoor openstaat. Voor mij gaat er een heel andere wereld open. En ik doe iets wat ik leuk vind en waar ik energie van krijg.”

www.escapemail.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden