De veranderingen voor Google zoekmachine optimalisatie in 2021 [aangeboden door Saleswizard]


Foto:
aangeboden door Saleswizard

De veranderingen voor Google zoekmachine optimalisatie in 2021

Google is de nummer 1 zoekmachine wereldwijd. Het bedrijf maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om de beste resultaten voor een zoekopdracht weer te geven. Dit heeft als gevolg dat er nieuwe tactieken nodig zijn om de ranking van je website te verbeteren. Lees hier wat de laatste ontwikkelingen zijn van Google op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Oude SEO technieken zijn achterhaald

Door te werken aan Search Engine Optimization, SEO, werken bedrijven aan hun online vindbaarheid. Voorbeelden van ouderwetse technieken om hoog in de zoekresultaten te komen, zijn het plaatsen van diverse links (linkbuilding) en het vaak herhalen van het zoekwoord in de tekst. Deze tactieken zijn inmiddels achterhaald. Dit komt door de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Maar waar moet je dan wel extra aandacht aan besteden?

Meer aandacht voor de zoekintentie

In 2019 introduceerde Google al een nieuw algoritme om nog beter te begrijpen wat mensen bedoelen bij het intypen van bepaalde zoektermen. Door deze intentie te begrijpen, kan Google relevantere pagina’s weergeven. Hierdoor komt er meer nadruk te liggen op gebruikersintentie. Dit blijft ook in 2021 een belangrijk punt van aandacht.

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid

Google introduceert 3 nieuwe metrieken die iets zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van een website. Dit zijn: LCP, FID en CLS. De eerste meet de laadsnelheid van een pagina. De tweede houdt bij hoe lang het duurt voor de website reageert op een klik en de laatste meet de visuele stabiliteit van een webpagina. Google meet hiermee dus hoe snel en gebruiksvriendelijk een website is. Hoe sneller een website reageert, hoe hoger deze in de ranking komt. De nieuwe metrieken zullen in mei 2021 geactiveerd worden.

Een betrouwbare bron

Het algoritme van Google focust zich ook steeds meer op de Expertise, Authority en Trustworthiness (EAT) van een website. In deze tijd van fake news wil Google zeker weten dat websites die hoog in de zoekresultaten staan betrouwbare informatie bevatten. Merkreputatie is dit jaar dus plots een stuk belangrijker geworden.

Schakel professionele hulp in

Er zijn in 2021 dus veel meer factoren die de ranking van een website beïnvloeden. Dit maakt het een stuk ingewikkelder om met je website hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Het Arnhemse online marketing bureau Saleswizard laat zien dat dit moeilijk, maar niet onmogelijk is. Het bedrijf heeft sinds 2010 al meer dan 800 mkb bedrijven geholpen met een betere online vindbaarheid.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden