Ouderen aan de Morgenster in Veenendaal in de kou gezet


<p>Flats aan de Morgenster. Ouderen die daar wonen hadden vorige week flink last van de kou na het uitvallen van de verwarming</p>

Flats aan de Morgenster. Ouderen die daar wonen hadden vorige week flink last van de kou na het uitvallen van de verwarming

(Foto: )

Ouderen aan de Morgenster in Veenendaal in de kou gezet

Veenendaal - Marja Versteeg uit Veenendaal las in deze krant vorige week de houding van Patrimonium woonservice ten opzichte van de bewoners van de Framboos en omgeving. Die waren verstoken van verwarming. ‘’Voor de bewoners daar uiteraard heel fijn dat ze zo snel geholpen zijn en een compensatie hebben ontvangen voor de geleden schade en kou. Op de Morgenster, waar vooral oudere mensen wonen, is Patrimonium helaas niet zo aardig en gul naar de bewoners toe.’’ Ze stelt dat de bewoners daar gewoon in de kou zitten.

Versteeg, wier vader in het appartementencomplex woont, zegt dat ‘’sinds de renovatie van de appartementen ze met enige regelmaat niet warm te krijgen zijn. Juist nu in deze tijd, waar ze al aan huis gekluisterd zijn en zeker met de sneeuw, zijn er velen die hun huis niet kunnen verlaten, maar de warmte soms ver te zoeken is.
Bewoners, er moeten er meerdere bellen voordat klacht behandeld wordt, hangen heel lang aan de telefoon, eerst met Patrimonium en na een doorverwijzing soms ook nog een lange tijd, lees 45 minuten, met degene die volgens Patrimonium de storing/probleem moet oplossen. Waar men dan ook nog durft te zeggen dat men niet moet zeuren want ze hebben het, in dit geval de laatste keer, toch 20 graden en andere mensen zitten in de kou.’’

Gaat om principe

‘’Helemaal waar, ware het niet dat dit probleem, en dan bedoel ik dat de kachel het helemaal niet doet, al langere tijd bekend is, maar wat steeds terug keert. Dan krijgen ze wel een kacheltje na een tijd, maar gaat om principe en de ergernis en in mijn beleving de ‘oudjes’, met alle respect, letterlijk en figuurlijk, in de kou laten staan.
Het lijkt mij dat Patrimonium ook naar hen eens een gul gebaar mag doen, wat in verhouding staat voor het geleden leed.’’

‘Bij de storing die afgelopen week optrad, bleek een printplaat in het systeem defect’

Namens Patrimonium woonservice reageert woordvoerder Paul Voogsgerd. Hij heeft een en ander uitgezocht: ‘’Alle begrip voor de reactie van mevrouw Versteeg. Wij vinden het ook heel ongelukkig dat zo kort na het ingrijpende groot onderhoud aan de seniorenappartementen aan de Morgenster de verwarming - juist in deze periode van strenge vorst - storingen gaf. Afgelopen jaar hebben we ruim 7 miljoen euro geïnvesteerd in de appartementencomplexen aan Morgenster en Poolster voor de vernieuwing van keukens, badkamers en toiletten én het verwarmingssysteem.’’

Printplaat kapot

Bij de storing die afgelopen week optrad, bleek een printplaat in het systeem defect. Voogsgerd: ‘’Dat had niemand kunnen voorzien en voorkomen. Bovendien is naar nu blijkt bij het opnieuw aansluiten van de ketels vuil in de leidingen gekomen, wat storingen gaf in de pompen die het warme water door het gebouw brengen. Dat kunnen we alleen oplossen door het hele systeem te laten leeglopen. Op dat moment heeft niemand meer verwarming, dus daarmee moeten we wachten tot het buiten warmer wordt.’’

Slecht moment

Het had ook niet op een slechter moment kunnen gebeuren: installateurs draaiden in het hele land overuren en konden niet overal tegelijkertijd zijn. Maar, een reactie zoals de vader van mevrouw Versteeg kreeg is natuurlijk ongepast. Wij nemen dit op met onze installateur en leverancier.’’

Warmtewet

‘’De Warmtewet geeft heldere regels voor vergoedingen bij storingen en vanzelfsprekend houden wij ons daaraan. Zodra de klachten ons bereikten, zijn wij bij alle huurders langsgegaan om twee elektrische kacheltjes aan te bieden zodat zij niet in de kou hoefden te blijven zitten. Ook is bij de reparatie de aanvoertemperatuur hoger ingesteld, zodat bewoners meer warmte en comfort krijgen.

Eind vorige week hebben we nog contact gehad met de bewonerscommissie Poolster/Morgenster die bevestigde dat alles weer goed gaat met de verwarming. Zij hebben geen klachten meer gehoord van de bewoners. Nu hopen we vooral op snel stijgende temperaturen zodat we de leidingen kunnen doorspoelen waardoor het verwarmingssysteem optimaal kan blijven draaien.’’

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden