Basisschool De Burcht Veenendaal: ‘Eindelijk weer naar meester Martin!’


<p>Groep 8 van De Burcht in Veenendaal Petenbos is maar wat blij om weer naar school te kunnen gaan. &#39;We zijn er weer&#39; staat op het spandoek. (Foto: Martin van der Bijl/De Burcht)</p>

Groep 8 van De Burcht in Veenendaal Petenbos is maar wat blij om weer naar school te kunnen gaan. 'We zijn er weer' staat op het spandoek. (Foto: Martin van der Bijl/De Burcht)

(Foto: )

Basisschool De Burcht Veenendaal: ‘Eindelijk weer naar meester Martin!’

Veenendaal - Corona bepaalt nog steeds het dagelijkse leven. Het blijft spannend hoelang dat nog zal duren. Maar na een lange periode van afwezigheid konden ook de kinderen van De Burcht afgelopen maandag weer naar school. Voor groep 8 betekende dat het vertrouwde gezicht van meester Martin van der Bijl te zien. En dat voelde aan beide kanten meer dan goed!

Het thuisonderwijs was in de afgelopen weken voor de tweede keer een feit.
De leerkrachten moesten op een andere manier lesgeven, maar mede door de ervaringen van de eerste keer lukte dat in het algemeen best wel goed.
Lessen werden in Google Classroom klaargezet en regelmatig was er via Google Meet contact met de kinderen.

Persoonlijk contact

De leerlingen kregen rekenen, taal, spelling en lezen standaard aangeboden, maar er was ook ruimte voor techniek, crea, beweging en de zaakvakken.
Maar wat is er fijner dan de kinderen echt in de klas te hebben. De leerkracht heeft dan veel sneller in de gaten of een leerling hulp behoeft.
Zowel leerinhoudelijk als sociaal-emotioneel. Het persoonlijk contact is o zo belangrijk! De gevoelens zijn gemengd. Hoe zal het gaan de komende periode. Zijn de scholen niet te vroeg geopend?

Zin in

De tijd zal het leren. In ieder geval hadden de meeste kinderen er zichtbaar zin in. Weer fijn in het lokaal zijn, samen met de mede-klasgenoten en de meester of juf. Eerst even fijn naar elkaars verhalen luisteren. Eerst even weer wennen. Dan veel herhalen en eventuele hiaten wegnemen.
De leerkrachten en de leerlingen van De Burcht gaan vol goede moed de draad op school weer oppakken en hopen net zoals veel anderen dat alles weer snel als vanouds zal zijn.
Voor de kids van groep 8 was meester Martin (van der Blij) het vertrouwde gezicht.
Ook hij was uiteraard blij de leerlingen weer te zien.

Hoe vonden de kinderen het thuis werken? De 11-jarige Annelie Schuilenburg: ‘’Ik vond het best wel lastig maar ik had goede hulp.
Ik vond het heel fijn dat ik gewoon rustig op mijn eigen tempo kon werken. Je kan zelf je tijd indelen dat vond ik heel erg fijn. Het nadeel was wel dat je alleen zit.

‘In de klas is het toch leuker en fijner’


Dat was soms wel heel ongezellig.
De laatste week thuisonderwijs ging ik naar school. Dat was fijner vond ik. Iedere ochtend had ik zin om naar school te gaan. Beter leren want ik kon het niet echt volgen online.
In de klas is het toch leuker en fijner.’’

‘’En daar zat een topmeester in de klas die iedereen ging helpen online. We moeten er met z’n allen iets goeds van maken!’’
Kris Verweij (12) daarentegen had er geen moeite mee. Hij vertelt: ‘’Ik denk dat veel mensen het raar vinden dat ik thuisschool leuk vond.

Nu vraag je je natuurlijk af waarom dan? Nou ik vind het thuis rustig en fijn, ik ben minder snel afgeleid en kan gewoon mijn eigen ding doen. Op school heb ik het idee dat ik sneller afgeleid ben en ik vind het wat onrustig in de klas. Op school heb ik mijn vrienden en vriendinnen en de meester die alles kan uitleggen.

Ritme

Alleen meestal snap ik alles wel en heb ik de uitleg niet nodig. Tuurlijk, soms vind ik wel wat moeilijk maar meestal kom ik er wel uit. Daarom vond ik thuisschool wel leuk.
Maar ik snap ook dat andere kinderen het leuk vinden om naar school te gaan. Dat vind ik ook want school geeft wel ritme. Daarom is mijn mening aan beide kanten.’’

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden