SEO; zelf doen of uitbesteden aan een SEO bureau? [aangeboden door Heers]


Foto: Dominika Roseclay / Pexels
aangeboden door Heers

SEO; zelf doen of uitbesteden aan een SEO bureau?

SEO betekent Search Engine Optimalisation. Dit is niets meer dan zoekmachineoptimalisatie. Met zoekmachine optimalisatie wordt bedoeld: je website hoger in de zoekmachines laten ranken. SEO is een goede en relatief goedkope manier om ervoor te zorgen dat je website beter gevonden wordt in Google of Bing. In dit blog leggen we je uit waarom SEO uitbesteden aan een SEO bureau een prima optie is!

Hoe werkt SEO?

Ja, hoe werkt dat nu eigenlijk? Het is heel simpel uit te leggen in kindertaal. Je zorgt met de juiste zoekwoorden, een goed linkprofiel en goede techniek op je website dat je website een “cijfer” krijgt van Google ook wel een autoriteit genoemd. Hoe beter je scoort, hoe hoger je in de rankings komen te staan. Beland je op de eerste pagina van de zoekresultaten? Dan kun je stellen dat je het dus prima doet. We praten hier heel eenvoudig over goede zoekwoorden, een linkprofiel en een goede techniek. Ik kan me voorstellen dat je niet 1,2,3 snapt wat dat inhoudt dus volgen hieronder een aantal begrippen waar je hopelijk iets wijzer van wordt:


  • Zoekwoorden/keyword: dit zijn woorden waar je op gevonden wilt worden in de zoekmachine. Hier leg je dus de focus op. Heb je bijvoorbeeld een sportschool in Amsterdam? Dan leg je de focus op het zoekwoord Amsterdam. Dit is heel globaal. Je kunt het dan ook nog uitbreiden met bijvoorbeeld personal trainer Amsterdam en zo kun je een hele lijst met zoekwoorden op stellen. 
  • Een natuurlijk linkprofiel: dit heeft te maken met keigoede content! Hoe ga je die maken en waar let je dan op? Je moet ervoor zorgen dat je content zo goed is op je website dat iedereen naar jouw pagina wilt linken. Dit gebeurt in de praktijk minder vaak dan we eigenlijk willen. Daarom is linkbuilding een belangrijk punt in de SEO werkzaamheden. 
  • Interne linkjes: dit kun je zien als een soort druppeltjes over het web. Hoe meer interne linkjes jij hebt, hoe verder Google kan doordruppelen in jouw website. 
  • Techniek van de website: Google wilt er voor zorgen dat hun gebruikers zo comfortabel mogelijk over het web kunnen surfen. Dit betekent dat een SSL certificaat een vereiste is. Google hecht veel waarde aan veilige websites. Daarnaast is de laadtijd van jouw website ook een dingetje.


SEO uitbesteden of zelf doen?

Dit was dus de hele vraag natuurlijk. Als je niet bekend bent met online marketing en SEO is het verstandig om je SEO uit te besteden. Je kunt zelf natuurlijk gaan knutselen maar zonder de nodige kennis, is dit heel lastig en onwijs zonde van de tijd. Bij een SEO bureau zijn SEO specialisten werkzaam die het in no time kunnen realiseren dat jij gevonden wordt in de zoekmachines met jouw website of webshop. 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden