Ergernis over vrachtverkeer oost


<p>De Van Essenlaan is ongeschikt voor zwaar vrachtverkeer. Maak een aparte ingang achter de Lidl, stelt Rita Schoemaker. (Foto: Rita Schoemaker)</p>

De Van Essenlaan is ongeschikt voor zwaar vrachtverkeer. Maak een aparte ingang achter de Lidl, stelt Rita Schoemaker. (Foto: Rita Schoemaker)

(Foto: )

Ergernis over vrachtverkeer oost

Veenendaal - Rita Schoemaker woont in Veenendaal-oost, in een appartementencomplex met als uitzicht het einde van de Van Essenlaan, schuin tegenover de parkeerplaats. Net al veel omwonenden heeft ze last van het bevoorradingsverkeer voor de winkels. Het gaat er volgens haar zo vaak af en aan met zelfs keerproblemen, dat ze zich afvraagt of dat verkeerstechnisch niet anders kan.

Ze reageert naar aanleiding van de ingezonden brief vorige week in deze krant dat weer een reactie is op de brief van 23 december waarin een wijkbewoner zijn zorgen uit over de rotonde kort voor de Van Essenlaan in oost, met name de drukte ervan en het gevaar indien het daar vastloopt. Ook voor hulpdiensten.
In de brief van vorige week wordt de situatie op de parkeerplaats bij de winkels beschreven. Daar gebeuren, volgens de briefschrijver, ’s avonds dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.
Rita Schoemaker kaart een andere kwestie aan op dit punt: de drukte van de vrachtwagens, veroorzaakt door het feit dat er nog maar één in- en uitgang van de wijk is.

Hele dag door

‘’Dat begint ‘s morgens al om 5.00 uur en gaat de hele dag door om de winkels in Oost te bevoorraden. En dan niet alleen heen maar ook weer terug over de Van Essenlaan.

Om een voorbeeld te noemen: Op een mega grote vrachtwagen staat een afbeelding van een slapende baby met de tekst ‘Stil vervoer’. Ik kan u vertellen dat je de vrachtauto halverwege De Van Essenlaan al aan hoort komen.’’

Ergernis

‘’Wat ik mij afvraag en met mij nog vele anderen waarom er geen in- en uitgang voor de bevoorrading van de winkels aan de rondweg gemaakt wordt. Het is nu één grote ergernis en geeft veel geluidsoverlast.
Ook het terug rijden van de vrachtwagens over het parkeerterrein en vaak zelf langs de winkels terug, levert dikwijls levensgevaarlijke situaties op. Sommige auto’s zijn zo groot dat zij niet goed de bocht kunnen nemen vanaf het parkeerterrein en op de stoep van het Hootsenheem terecht komen, vlak voor de huizen. Ik zie soms z’n lege vrachtauto wankelend over de stoep gaan.
De t-splitsing is ook veel te smal voor grote vrachtwagens. Het levert ook ergernis bij de chauffeurs op omdat de automobilisten geen afstand bewaren zodat de chauffeurs de bocht kunnen nemen. Vraag: gemeente kom eens poolshoogte nemen.’’

In de planning

Rita Schoemaker is er van op de hoogte dat een tweede toegang naar oost (nabij het pompstation) in de planning zit, maar dat het nog heel lang kan duren, zolang de wijk nog niet klaar is. Met Groenpoort, het noordelijk en laatste deel van oost, wordt pas na de realisatie van De Veenderij begonnen.
De Veenderij is het zuidelijk deel waar nu flink gebouwd wordt. Tot dan is een tweede afrit even in de koelkast gezet.
Ze heeft wel een tijdelijke oplossing: ‘’Het zou mooi zijn daar waar nu die lelijke bruine afzetting is gemaakt achter de Lidl, om daar een op- en afrit te maken voor alleen de vrachtwagens.’’ Ze heeft daarover gereclameerd.
‘’Men wil het niet aan omdat het oponthoud zou veroorzaken op de Rondweg-Oost, wat ik weer onzin vind omdat een paar meter verderop een bushalte is en iets verder een pompstation. Wat dus ook vertraging kan opleveren.’’

Om zo spoedig mogelijk verandering te brengen in deze situatie, is dan ook haar hartenwens: ‘‘Gemeente kom eens snel poolshoogte nemen.’’

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden