Asperges aan de Schalm in Renswoude opnieuw ‘gesteld’


<p>De aspergeversperring aan de Schalm in Renswoude is hersteld. (Foto&#39;s: Stichting Grebbelinie)</p>

De aspergeversperring aan de Schalm in Renswoude is hersteld. (Foto's: Stichting Grebbelinie)

(Foto: )

Asperges aan de Schalm in Renswoude opnieuw ‘gesteld’

Renswoude - De Stichting Grebbelinie heeft na twee jaar voorbereiding in werkplaatsen en archieven een tankversperring uit de Tweede Wereldoorlog zichtbaar gemaakt en gedeeltelijk gereconstrueerd.

Dat is vorige week gebeurd aan de Schalm in Renswoude, schuin tegenover restaurant De Hof aan de Arnhemseweg.
Het was al langer bekend dat de betonnen fundering aanwezig was, maar nu kunnen voorbijgangers zien en lezen over de wijze waarop gemotoriseerde vijandelijke troepen voor de Grebbelinie werden tegengehouden. De Schalm(laan) ligt enkele decimeters hoger dan het omliggende landschap en vormde daarmee een aantrekkelijke aanvalsroute door de waterhindernissen van de Grebbelinie. Met stalen balken, zogenaamde asperges, werd deze ‘Schalmdijk’ in oorlogstijd afgesloten.

Mobilisatie

De versperring werd al in de mobilisatieperiode gebouwd en er werd in die periode geoefend door de militairen om de versperring zo snel mogelijk te kunnen afsluiten. De balken werden daarom in een nabijgelegen palenbergplaats opgeslagen, zodat er geen transport nodig was.
De fundering van dit berghok is teruggevonden en zichtbaar gemaakt. Dit is bijzonder, omdat het één van de twee locaties in de Grebbelinie betreft waar een dergelijke vondst is gedaan, de andere ligt in de gemeente Leusden. Tijdens de meidagen werd de aspergeversperring ‘gesteld’ door de palen in het beton te zetten en de borgen te verwijderen zodat hij niet meer verwijderd kon worden. Na de meidagen werd het staal afgezaagd.

Meidagen 1940

De Schalm vormde een belangrijke toegangsweg door de Grebbelinie, die goed bewaakt moest worden. De weg leidt naar de Emminkhuizerberg, die niet onder water gezet kon worden en daarmee een zwakke plek vormde in de verdediging. Niet ver van de versperring zijn dan ook meer elementen te zien van deze oude waterlinie, zoals een betonnen kazemat. Tijdens de meidagen van 1940 kwam de Schalm onder vuur te liggen van Duitse artillerie. Eén militair, Henk Buurman, kwam daarbij om het leven.
Nederlandse patrouilles passeerden diverse malen de versperring om verkenningen uit te voeren op 12 en 13 mei, tot ze in de nacht van 13 op 14 mei 1940 terugtrokken naar de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Direct na de capitulatie begon het gedemobiliseerde leger de versperringen op te ruimen. In één van de kokers van de versperring is nog een stukje van een deels verwijderde asperge te zien. De replica’s zijn met veel zorg in de overige drie openingen geschoven en vast gelast. Aan de andere zijde van de versperring zijn originele deksels op de openingen geplaatst, die gedurende de mobilisatie werden gebruikt om het verkeer doorgang te bieden. Informatie over de locatie kunnen fietsers en wandelaars vinden op het informatiepaneel. Het werk kon worden uitgevoerd met steun van de gemeente Renswoude en de Kleine Initiatievenregeling Grebbelinie van de provincie Utrecht.

Stichting Grebbelinie

De Stichting Grebbelinie is een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor het behoud van de Grebbelinie en het delen van kennis. De stichting wordt gesteund door donateurs en werkt samen met gemeenten, beheerders, ondernemers en bestuurders om dit bijzondere erfgoed samen zichtbaar te houden. Wie meer wil weten over de stichting, donateur wil worden of wil helpen in de linie kan informatie vinden op:

www.grebbelinie.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden